Joepie, het 4e kwartaal is begonnen!

Nadat we van een welverdiende vakantie zijn teruggekomen zijn we alweer een aantal weken hard aan het werk. De sprint naar 31 december moet tenslotte getrokken worden. Wanneer je even uit de hectiek van alle dag kunt stappen, kunnen er mooie vergezichten ontstaan over hoe het nu verder moet met je bedrijf. Je hebt wellicht ideeën gekregen over nieuwe producten of markten. Tijdens ontspannen gesprekken heb je onverwacht zicht gekregen op de exportpotentie van je huidige programma. Maar nu al die ideeën omzetten in concrete acties. Nou, daar denk ik morgen wel even over na.

Het 4e kwartaal is per definitie een drukke periode voor veel bedrijven. Niet alleen komt het einde van het jaar in zicht en moeten targets gehaald worden maar ook de begroting voor het volgende jaar moet klaar. Wat moet er dan in die begroting komen te staan? Wat gaan we doen? Procentje hier erbij en een procentje daar er vanaf? Verwacht je dat je medewerkers gillend van enthousiasme staan te wachten op een dergelijke begroting? Hopelijk niet want dat zal niet gebeuren.

Gemakshalve ga ik er vanuit dat je je interne processen goed op orde hebt. Medewerkers weten precies wat er van ze verwacht wordt, hoe de vlag erbij hangt en wat er nog moet gebeuren om de doelstellingen van dit jaar te halen. Dat geeft jou en je leiderschapsteam alle mogelijkheden om een goed plan voor de komende periode te maken. Jij bent tenslotte geen brandweerman die steeds moet uitrukken om oplaaiende vlammen neer te slaan, toch?

Een plan maken waar je medewerkers warm voor gaan lopen, dat ze uitdaagt om hun talenten maximaal te benutten en dat de collectieve kracht ontsluit. Als je dat wilt, kom je er niet met een eenvoudige begroting voor volgend jaar.

3 jaar vooruit

Die begroting voor het volgende jaar moet onderdeel zijn van je plan voor de komende 3 jaar. Waar wil je met je bedrijf naar toe? Wat vinden wij belangrijk om te bereiken? Waar gaan we de komende 3 jaar ons bed voor uitkomen? Allemaal vragen waar je eens rustig naar moet kijken en over na moet denken. Ik spreek ondernemers die het steeds maar weer hebben over de crisis en spreken dan steevast de hoop uit dat die binnenkort achter ons zal liggen. Dat lijkt me een gevaarlijke aanname. Het zal niet meer worden als voor 2008. Dat is niet erg, maar het heeft wel gevolgen voor je Business Model. Die van voor 2008 is zeker aan revisie toe want de marktomstandigheden zijn vandaag  totaal anders. Als je ervan baalt om steeds achter de feiten aan te moeten lopen is het nu tijd om je met de leiderschapsteam terug te trekken en een plan te ontwikkelen.

Bij het ontwikkelen van je plan voor de komende jaren is het goed om je te realiseren dat als je de dingen blijft doen zoals je ze altijd gedaan hebt, de resultaten bekend zijn. Is dat precies wat je wilt dan moet je vooral niets veranderen. Heb je het gevoel dat er ruimte voor verbetering is dan is het goed om een raamwerk te hebben om je plan vorm te geven.

6 vragen

Hiermee komen we op een terrein dat veel rationele managers en directeuren als zweverig zullen bestempelen en er liever niet over na willen denken. Echter, bedenk wel dat de antwoorden op de zgn. zweverige vragen je stevige ankerpunten geven waar niets zweverigs aan is. Dus, zet je andere bril op en kijk eens naar de volgende vragen die je aan je leiderschapsteam kunt stellen.

  1. Waarom bestaan we?
  2. Hoe gedragen we ons?
  3. Wat doen we eigenlijk?
  4. Hoe worden we succesvol?
  5. Wat is op dit moment het belangrijkste?
  6. Wie moet wat doen?

De antwoorden vind je niet in een sessie van een paar uurtjes. Maar ook niet door er uren en uren achterelkaar over te spreken. Trek er eens een middagje voor uit. Kom dan 2 weken later weer bij elkaar voor een middag en pak het weer op. Op die manier heeft iedereen de tijd gehad om na te denken over de dingen die gezegd zijn. Langzaam zullen de contouren zichtbaar worden. Maak inzichtelijk waar je nu staat en waar je naar toegaat. Wat is er voor nodig om je doel te bereiken?

Het zijn allemaal zaken die van een leiderschapsteam verwacht worden. Zij zetten de piketpalen. Wanneer die helder en zichtbaar in de grond staan kunnen de vakmensen aan het werk om het huis te bouwen.

Tiel, 2 oktober 2013
John van der Veer

P.S. Wil je weten hoe het met je interne processen gesteld is? Vul dan onze Process Monitor in. Nadat we je antwoorden hebben ontvangen, krijg je van ons een uitgewerkt rapport. Door de toelichting die ik je geef, krijgt u handvatten en concrete aanwijzingen waarmee je heel gericht probleemgebieden kunt aanpakken en verbeteringen kunt doorvoeren. Het verplicht je tot niets. Nou, 2 goed gezette koppen koffie dan als ik je het rapport kom brengen en je de toelichting geef.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *