Hans Biesheuvel aan de lijn

Vandaag hoorde ik een interview op de radio met de ex-voorzitter van MKB-Nederland, Hans Biesheuvel. Het ging over zijn nieuwe organisatie (beweging) Ondernemend Nederland. Hij gaf aan dat hij binnen 2 maanden met een concreet plan van aanpak komt voor de problemen waarvoor menig ondernemer zich momenteel gesteld ziet. Een prachtig initiatief natuurlijk. De voeding voor zijn plan moet komen uit de vele gesprekken die Hans de komende weken met ondernemers gaat voeren. Stel nou eens dat Hans je morgen belt met de vraag: “Wat moet er volgens jou gebeuren om je bedrijf door de crisis heen te loodsen en naar het volgende niveau te brengen?”.

Interessante vraag natuurlijk en een uitgelezen kans om je invloed als ondernemer aan te wenden.

Let op, Hans moet veel gesprekken voeren dus hij heeft weinig tijd en verwacht een bondig en to-the-point geformuleerd antwoord. Dat schud je niet zo maar even uit je mouw. Als je er onvoldoende op geoefend hebt, luistert Hans misschien niet meer en is je kans verkeken.

Beter dus om je antwoord klaar te hebben voor het geval hij zich binnenkort meldt.
Een goed begin om je antwoord te formuleren is het invullen van onze Process Monitor. Op basis van je antwoorden maak ik een rapport en bespreek dat met je. Daarna kunnen we dat mooi op een papiertje zetten voor naast de telefoon. Als Hans belt heb jij je antwoord klaar. Je weet ook hoe je je bedrijf uit deze crisis wilt laten komen en naar het volgende niveau wilt brengen en wat daarvoor nodig is. Het is niet alleen Hans die je dankbaar zal zijn maar ook Mark zal zijn lach weer tevoorschijn toveren. Hij weet als geen ander dat het van de ondernemers moeten komen.

De Process Monitor stelt vragen over de 11 belangrijkste commerciële processen van je onderneming. Naar aanleiding van je antwoorden maak ik een rapport en kom dat persoonlijk bij je brengen en toelichten. Het is aan jou wat je verder met de aanbevelingen gaat doen. Mijn doel is om jou als ondernemer, in steeds sneller veranderende markt, handvatten te geven om je strategische positie te verbeteren en om uiteindelijk een speelveld te creëren waar jij het spel bepaalt. En je hebt dat briefje naast te telefoon natuurlijk.

Tiel, 9 september 2013
John van der Veer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.