MKB’ers zijn slechte boekhouders

Er was vorige week niet aan te ontkomen. Het TV programma EenVandaag publiceerde een onderzoek onder 1800 MKB’ers waaruit bleek dat zo’n 40% van hen serieuze pijn in de buik heeft omtrent de continuïteit van hun onderneming. Als een van de oorzaken wordt genoemd de problemen met het aantrekken van krediet. Tweederde zag zijn aanvraag niet gehonoreerd door de bank. Het getuigt van veel zelfkennis bij zo’n 50% van de betrokken ondernemers dat zij aangeven over het algemeen onvoldoende financieel onderlegd te zijn om met een goed onderbouwde kredietaanvraag te komen.

Maar is dat wel het probleem? Is het niet zo dat voor goede ideeën altijd geld op te halen is?

Natuurlijk moet het plaatje onder aan de streep kloppen. Een kredietversterker wil uiteindelijk z’n geld terughebben. Om aan die eis te kunnen voldoen, moet de ondernemer met een plan komen dat duidelijk maakt dat hij in staat zal zijn om die verplichting te na te komen. Hij zal een sterk verhaal moeten neerzetten.

Noem dat verhaal een Business Model, een Marketingplan , Strategy of iets anders moois maar waar het om draait is welk product/dienst breng je naar welke klantengroep op welke wijze. De financiële onderbouwing moet zo zijn dat het geheel meer opbrengt dan dat het kost.

Dat laatste kan de boekhouder prima doen. Dat eerste is Ondernemerswerk!

Veel ondernemers zijn groot geworden met snel en intuïtief handelen. In de loop van de tijd is men dat een beetje kwijt geraakt door alle ‘management’ beslommeringen die een groter bedrijf met zich meebrengt. Eigenlijk, zoals kinderen gedurende hun schoolperiode, hebben ze steeds meer van hun onbevangen creativiteit verloren. Maar daar ligt wel de kracht om de continuïteit van de onderneming veilig te stellen.

Om een boekhouder het materiaal te geven om een financiële onderbouwing van het plan te kunnen verzorgen heeft de ondernemer veel baat bij het inroepen van de hulp van de Marketing Strateeg. Zijn kracht is het om samen met de ondernemer zijn ‘wilde’ ideeën tegen het (kritische) licht te houden. Niet om ze af te schieten of de creativiteit in de kiem te smoren maar ze te stimuleren, aannames te testen en de basis te leggen voor een goed verhaal. Een goed verhaal waar de bank van zal zeggen, ‘Yes, wij doen mee!’

In partnerschap met SWOT Marketing is NCBC gespecialiseerd in strategieontwikkeling en –implementatie ervan in organisaties.
Centraal in ons denken staat de klant van onze relaties. Daarvoor moeten producten en diensten ontwikkelt worden waarvoor die klant bereid is een prijs te betalen. Een prijs die het mogelijk maakt om het product bij de klant te brengen en er een gezonde marge aan over te houden.

Ondernemers die afwillen van hun pijn in buik bieden wij aan om onze Process Monitor in te vullen. In de Monitor worden vragen gesteld over 11 van de belangrijkste commerciële processen van de onderneming. Antwoorden op deze vragen resulteren in een notitie die wij u aanbieden. Deze notitie biedt handvatten voor concrete verbetering van de interne processen. Los van een goed drinkbare kop koffie, verplicht het verder tot niets. Het levert ideeën en inspiratie op om nieuwe initiatieven te ontwikkelen. Dat is de mindset die iedere ondernemer nu hard kan gebruiken.

Klik hier voor het invullen de Process Monitor >>

Tiel, 26 augustus 2013
John van der Veer

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.